Výstavba rychlostních komunikací R35 a R43 se táhne již několik desetiletí. Kdyby za každý příslib urychlení výstavby, který dali politici v posledních dvaceti letech, byl postaven jeden metr těchto silnic, tak dnes nejspíš jezdíme po dálnici z Pardubic do Olomouce i do Brna. Spolek v srpnu oslaví teprve rok od svého založení, nicméně během této krátké doby dosáhl výrazných úspěchů, a proto je vhodné bilancovat jeho výsledky.

 

Spolek pro výstavbu dálnic D35 a D43 vznikl s cílem pozitivně působit směrem k urychlení výstavby dopravní infrastruktury na území Královéhradeckého, Pardubického, Olomouckého a Jihomoravského kraje. V některých případech je patrné, že spolupráce mezi orgány státní správy s orgány krajů nebo samospráv obcí a měst jednoduše vázne. A to se musí změnit. Chceme nejenom zlepšit celkovou komunikaci se všemi účastníky a subjekty zapojenými do přípravného procesu výstavby, ale i intenzivně působit na centrální politickou reprezentaci k získání podpory pro další rozvoj dopravní infrastruktury v České republice.

 

Představení Spolku na Dopravní konferenci v Pardubicích 2016

 

Nový Spolek pro výstavbu dálnic D35 a D43 byl veřejnosti představen společně s důvody jeho vzniku v září 2016 na Dopravní konferenci v Pardubicích. Za vznikem Spolku stojí skupina odborníků včele s pardubickým poslancem a předsedou Spolku Martinem Kolovratníkem, který je dlouholetým profesionálem působící v dopravě. Martin Kolovratník vystudoval Dopravní fakultu Jana Pernera Univerzity Pardubice a o rozvoj dopravy se stará z pozice místopředsedy Hospodářského výboru PSP ČR a Dozorčí rady SFDI. Zakladatelé Spolku se inspirovali již existujícím Spolkem pro D3 a D4, ve kterém jsou zastoupeni odborníci z oblasti dopravy a členové politických stran napříč politických spektrem, kterým není rychlost výstavby dopravní infrastruktury v Jihočeském kraji lhostejná. A právě na základě tohoto Spolku a jeho dosažených úspěchů založili v srpnu 2016 Martin Kolovratník, Petr Krejcar a Roman Sodomka Spolek pro výstavbu dálnic D35 a D43.

 

Hlavními cíli činnosti Spolku jsou:

 

* aktivní řešení dopravní problematiky na území všech čtyř výše uvedených krajů

* každodenní lobbing pro urychlení výstavby klíčových dálnic a silnic

* zprostředkování jednání orgánů státní správy s orgány krajů a s orgány samospráv obcí a měst, zlepšení celkové komunikace mezi všemi účastníky a subjekty zapojenými do přípravného procesu výstavby

* intenzivní působení na politickou reprezentaci k získání podpory pro další rozvoj dopravní infrastruktury v České republice

 

Vznik Spolku pro výstavbu dálnic D35 a D43 je výsledkem dlouhodobé nečinnosti a absence vůle chtít tyto klíčové stavby dokončit. Systém výstavby liniových dopravních staveb je v České republice nešťastně nastavený, což je v konečném důsledku patrné právě na některých dálničních stavbách, které se táhnou již několik desetiletí. Odborná veřejnost uvítala tuto iniciativu a někteří z odborníků se dokonce rozhodli stát členy Spolku.

 

Bilanční tisková konference 2016

 

Na podzim 2016 se uskutečnilo první veřejné jednání s ŘSD věnované aktuálnímu stavu přípravy a harmonogramu výstavby dálnice D35. Výsledky této schůzky a zpráva o činnosti Spolku byla prezentována na tiskové konferenci v prosinci téhož roku. Spolek pro výstavbu dálnic D35 a D43 zřídil nové informační webové stránky a otevřel kontaktní místo, které je předpokladem pro každodenní spolupráci se zájemci. Spolek nalezl zázemí v Pardubicích na třídě Míru 302, v 1. patře, kde se rovněž nachází regionální kancelář předsedy Spolku Martina Kolovratníka. Od vzniku webových stránek Spolku www.d35spolek.cz, na kterých jsou zveřejněny všechny podstatné informace a kontakty, si zájemci mohou sjednat schůzku.

 

Na Spolek se postupem času začali obracet starostové měst a obcí v trase budoucích úseků D35 a D43, které dlouhodobě trápí nadměrný dopravní tranzit. Komunální politici si mnohdy stěžují na problematickou komunikaci se zástupci státní správy, a právě tento problém chce Spolek rovněž změnit. Proto začal nabízet zprostředkování potřebných jednání a posouvat přípravu chybějících úseků obou dálnic kupředu.

 

Na tiskové konferenci vůbec poprvé zazněl návrh zástupců Spolku na zahájení výstavby dálnice D43 od severu, tzn. od Pardubického kraje směrem na jih. Hlavním důvodem, proč tento způsob Spolek navrhl, jsou územní problémy v okolí Brna. Problém tkví především v tom, že plánované úseky D35 v Olomouckém kraji stále nejsou zaneseny v územním plánu.

 

Velké pracovní jednání v Moravské Třebové 2017

 

Zásadní pracovní setkání s názvem „Dálnice D35 a D43 – aktuální stav přípravy a harmonogram výstavby“ se uskutečnilo v lednu 2017 v Moravské Třebové. Předseda Spolku Martin Kolovratník přizval k diskuzi ředitele SFDI Zbyňka Hořelicu, ředitele Odboru strategie MD ČR Luďka Sosnu, ředitele Správy Pardubice ŘSD Bohumila Vebra, ředitele Závodu Brno ŘSD Davida Fialu a zástupce samospráv Pardubického, Olomouckého a Jihomoravského kraje.

 

Jedním z bodů programu bylo vyřešení napojení trasy D35 od Starého Města směrem do Mohelnice, kde není příprava hotova. A právě v této souvislosti zazněly velmi důležité informace od zástupců Olomouckého kraje a Ministerstva dopravy, které se týkaly procesu posuzování vlivu stavby na životní prostředí, tzv. EIA. Proces posuzování skočil v březnu 2017 a v současnosti by mělo mít ministerstvo posudek hotový. Nic už tak nebrání v tom, aby ministerstvo začalo připravovat přesnou mapu trasy společně s Olomouckým krajem.

 

Dalším z témat pracovního setkání byl způsob řešení budoucího propojení dálnic D35 a D43, která budou spojovat Pardubický a Jihomoravský kraj. V současné době je příprava dálnice D43 prakticky úplně na začátku, protože veškeré přípravné práce byly limitovány tím, že Jihomoravský kraj neměl až do závěru loňského roku, na rozdíl od Pardubického kraje, schválené Zásady územního rozvoje. Schválení tzv. ZÚR v praxi znamená vymezení koridoru, kterým povede budoucí trasa dálnice. Ta ovšem není zakreslena přesně a detailně. V současné době tak existuje dokonce osm různých variant vedení trasy, se kterými se bude muset Jihomoravský kraj vypořádat. Z tohoto důvodu lze očekávat problémy a různá zdržení.

 

Vzhledem k uvedeným skutečnostem navrhli zástupci Spolku Ministerstvu dopravy zcela nový pohled na strategické plánování dálnice. Změna spočívá v tom, že výstavba dálnice D43 začne od severu směrem k jihu, tedy od Moravské Třebové směrem na Bořitov. Odbor strategie na Ministerstvu dopravy je tomuto návrhu nakloněn. K termínu dnešní konference proto můžeme konstatovat, že na základě iniciativy Spolku již ministerstvo zadalo zpracování technickoprovozní studie, která zmapuje předpokládané intenzity dopravního zatížení v daném území, včetně nejvhodnějšího bodu napojení na D35. Právě tato studie a zodpovězení základních otázek je předpokladem pro vydání navazujícího Územního rozhodnutí. Výsledek studie bude znám v druhé polovině roku 2017.

 

Spolek pro výstavbu D35 a D43 je otevřen všem

 

Spolek má v současnosti zhruba dvě desítky členů. Jedná se nejen o odborníky z oblasti dopravy, ale i senátory nebo poslance napříč všemi politickými stranami, mezi které patří například vícepremiér Vlády ČR Andrej Babiš, poslanci Martin Kolovratník, Jaroslav Klaška nebo senátor Radko Martínek. Členem se může stát prakticky kdokoliv, ať už se jedná o fyzickou nebo právnickou osobu. Důležité je pouze to, zda má zájem podpořit výstavbu dopravní infrastruktury v České republice a není mu současná situace lhostejná. Samozřejmostí je, že musí souhlasit se stanovami Spolku.

 

Zajímá vás historie, výstavba a aktuální témata ve věci D35 a D43? Staňte se zdarma členy našeho Spolku. Veškeré potřebné informace a přihlášku naleznete na webu Spolku www.d35spolek.cz. Chcete se s námi setkat? Zavolejte nám a navštivte naše kontaktní místo na třídě Míru 302 v Pardubicích.