Minulý týden jsme se s předsedou našeho Spolku poslancem Martinem Kolovratníkem vydali po trase připravované dálnice D35 a postupně navštívil Litomyšl, Vysoké Mýto, Jaroslav a Holice. Cílem našeho výjezdu bylo mluvit se zástupci samospráv o jejich pohledu na vývoj příprav jednotlivých úseků budoucí dálnice D35. Zajímalo nás, zda z pohledu trasou dotčených měst a obcí probíhá vše tak, jak má a jak si všichni motoristé a obyvatelé našeho kraje přejí.

Nejprve chceme poděkovat novému starostovi Litomyšle panu Brýdlovi, který odvádí při přípravě D35 velice dobrou práci. Některé obce v okolí Litomyšle totiž nesouhlasí s tím, jak by měla budoucí dálnice v úseku Litomyšl – Janov vést a snaží se trasu změnit. Je to problém, protože tento úsek je v pokročilé fázi přípravy a v březnu bychom se konečně měli dočkat územního rozhodnutí.

Stejně jako náš Spolek se i pan starosta se snaží informovat veřejnost, že změna trasy už není reálná. Pokud bychom se skutečně rozhodli trasu změnit, znamenalo by to obrovské zdržení v řádu několika let. Navíc je zde další problém. Rozhodně se už nebavíme o dálnici, která jednou „v budoucnu“ povede naším krajem. Naopak, první dva úseky se začínají stavět už letos a ostatní na sebe nenechají dlouze čekat. Hrozí tak, že pokud by se zasahovalo do již připravené trasy nazývané „varianta 0“ a tím došlo ke zdržení zahájení výstavby, všechna doprava z dálnice by vedla přes Litomyšl. A to by rozhodně nebyla dobrá zpráva pro město ani pro okolní obce.

Se starostou Vysokého Mýta panem Jiráským jsme diskutovali o komplikacích na úseku Vysoké Mýto – Džbánov. Nevíme, jestli jste to zaregistrovali, ale v roce 2018 sice tento úsek získal územní rozhodnutí o umístění komunikace, ale bylo proti němu podáno odvolání. Bohužel loni v říjnu Krajský úřad Pardubického kraje tomuto odvolání vyhověl a vydané územní rozhodnutí zrušil. Celé řízení se vrátilo na začátek a musí proběhnout znovu. Podle informací, které máme, se přitom jednalo o zbytečně formalistický přístup úředníků Pardubického kraje – důvodem měl být jakýsi „špatně stanovený okruh účastníků řízení“. Tedy žádné věcné chyby, ale pouze špatné rozeslání dopisů. S panem starostou jsme dále diskutovali trasování napojení D35 z mimoúrovňové křižovatky Vysoké Mýto západ na silnici II/312 v Chocni. Pro tento přivaděč je v územním plánu Vysokého Mýta vymezen koridor, který kříží stávající silnic I/35 a Vysoké Mýto by přivítalo, kdyby toto křížení bylo kruhovým objezdem. Jako zástupci Spolku jsme slíbili, že tento návrh projednáme se zástupci ŘSD a SUS Pk.

 

Cestou z Vysokého Mýta do Holic jsme se zastavili v Jaroslavi u paní starostky Bezdíčkové. Když jsme ji informovali o problémech s přípravou výstavby úseků D35 kolem Vysokého Mýta, tak ji tyto zprávy evidentně nepotěšily. Obyvatelé Jaroslavi trpí nadměrnou dopravou na silnici I/35 a již netrpělivě očekávají přesun této dopravy na novou dálnici D35. Navíc v roce 2017 obec doplácela na objížďku při opravě silnice I/35, protože na silnici II/305 vedoucí středem obce směrem na Horní Jelení byla převedena veškerá silniční doprava, včetně kamionové. Tato silnice ale nebyla postavena pro takovou zátěž dopravy, což se projevilo na jejím stavu po ukončení objížďky. Jako Spolek jsme proto v květnu 2017 v průběhu setkáni se starosty v Jaroslavi iniciovali dohodu o takzvaném sdruženém financování opravy „rozbité“ silnice II/305 mezi Pardubickým krajem a ŘSD. ŘSD ze zákona musí poškozenou silnici uvést pouze do původního stavu, což v praxi znamená, že se na silnicích objeví „tradiční“ záplaty. Aby náš Spolek zabránil tomuto polovičnímu řešení, iniciovali jsme dohodu mezi ŘSD a SUS Pk na společném projektu, na jehož konci je dnes úplně nová silnice přes obec Jaroslav ve směru na Horní Jelení. K realizaci tohoto postupu významně přispěl náměstek pro dopravu hejtmana Pardubického kraje pan Kortyš – nejen za Spolek děkujeme. Z jeho iniciativy krajská „Suska“ opravila celou komunikaci ze svého rozpočtu včetně nových obrubníků a poklopů kanalizace. A přesně takhle má vypadat spolupráce jednotlivých veřejných institucí.

Výjezd po trase D35 jsme zakončili u nového starosty Holic pana Výborného. U něho jsme spíše než o D35 diskutovali o připravované modernizace silnice I/36 směrem na Borohrádek. Parametry této „spojky“ mezi D35 resp. I/35 a silnicí I/11 s vazbou na škodováckou průmyslovou zónu v Kvasinách mohou negativně ovlivnit dopravní zatížení Holic. Klíčovou roli v tomto případě hraje průjezdná výška železničního podjezdu pod tratí Choceň – Týniště n.O. v Borohrádku. Informovali jsme pana starostu o aktivitách našeho Spolku, jejichž cílem je zabránit zvýšení zejména nákladní dopravy v jeho městě.