V úseku Sebranice – Bořitov byl schválen záměr na úpravu silnice I/43 pro zvýšení její bezpečnosti v současné trase (úpravy horizontů, míst zapojení okolních komunikací atp…). Návrh úprav se nyní řeší v technickém detailu a zatím na něm nepanuje definitivní shoda zainteresovaných stran, včetně dotčených obcí, která by umožnila dokončení projektové dokumentace a zahájení realizace povolovacích procesů dle stavebního zákona.

 

Z důvodů technicky komplikovaného a finančně náročného řešení bezpečnostních úprav na současné I/43 bylo jako alternativní  (teoreticky možné) řeše ní navrženo realizovat propojení z nové okružní křižovatky Bořitov, která je také součástí bezpečnostních úprav na současné I/43, novou propojku směrem k „Hitlerově dálnici“ (do míst, kde již je v ZÚR Jihomoravského kraje vymezena D43 jako veřejně prospěšná stavba) s tím, že v tomto místě by se doprava napojila na D43 a nebezpečný úsek I/43 kolem Krhova by se pak objížděl po D43 s opětovným napojením na I/43 v lokalitě MÚK Svitávka (Sebranice). Toto řešení však není samostatně ekonomicky obhajitelné a musí se obhájit v rámci delší části D43.

 

Ekonomické hodnocení D43 jako celku však není možné zcela objektivně zpracovat před dokončením a schválením aktualizace č. 1 ZÚR Jihomoravského kraje, kterou má dojít k výběru definitivní trasy D43 (výběr z dnes v ZÚR několika vymezených územních rezerv).

 

Aktualizace č. 1 ZÚR Jihomoravského kraje musí předcházet zpracování územní studie, kterou pořizuje Jihomoravský kraj.

 

ŘSD nyní zadává studii, která stanoví vhodné šířkové uspořádání D43 v úseku Svitávka (Sebranice) – Staré Město (D35), tedy v části kde je v ZÚR Jihomoravského a Pardubického kraje D43 vymezena jako veřejně prospěšná stavba, přičemž v rámci tohoto návrhu bude řešena i možnost předmětné etapizace a přednostní realizace úseku D43 kolem Krhova. Dokončení povolovacích procesů i pro tento zdánlivě nep roblematický kousek D43 však vyžaduje ještě delší čas.

 

Studie severní části D43 (Bořitov-D35) je v soutěži – oslovení uchazečů proběhne počátkem srpna 2017. Kraj územní studii jižní části D43 včetně řešení tangent pod Brnem (předjímáno ZÚR) už  zadal, výstup předchozího prověření dopravně smysluplných řešení od PK Ossendorf je dílčím podkladem pro zpracování této územní studie. Územní studie má být dokončena v 12/2018, následně bude aktualizace ZÚR Jihomoravského kraje.

 

Aktuálně podaná žaloba na ZÚR Jihomoravského kraje (JMK)  má 200 stran. Právníci Krajského úřadu JMK pracují se soudními verdikty, které potvrdili aktualizaci č. 1 ZÚR hl. m. Prahy.
 
(Zdroj:  Luděk Sosna, ředitel odboru strategie, Ministerstvo dopravy ČR, 25.7.2017)