Ve čtvrtek 6.2.2020 se předseda našeho Spolku poslanec Martin Kolovratník setkal s polským ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykem. Společně řešili rozvoj dopravní infrastruktury a efektivní legislativní nástroje. Polsko v roce 2006 totiž zásadním způsobem změnilo legislativu ve vztahu k liniovým dopravním stavbám, zejména k výkupu potřebných pozemků. Právě majetkové spory jsou jedním ze zásadních problémů, které blokují přípravy silnic, dálnic a železnic v Česku.

 

Jedním z důvodů společné schůzky byl plánovaný termín dokončení dálnice D11. Dálnice mezi Hradcem Králové a Jaroměří je již ve výstavbě. Směrem k hranicím nám ale zbývá dokončit úseky o celkové přibližné délce 41 kilometrů. Tento úsek bude kvůli problémům s výkupy pozemků dokončen nejdříve v roce 2026.  Polská strana ale dokončí navazující úsek dálnice již mezi lety 2023–2024 a vznikne zde dopravní problém.

 

Polsko totiž udělalo v poslední dekádě mimořádný pokrok v tempu výstavby dopravní infrastruktury a tak předseda našeho Spolku jednal s polským ministrem o jejich liniovém zákonu. Naši severní sousedé nám jsou často kladeni za vzor, protože staví opravdu rychlým tempem. Rozdíl námi a Polskem je v tom, že Poláci mají zákonem stanoveno, že když liniová stavba získá stavební povolení, tak stát ve stejném momentu získá také práva k potřebným pozemkům. V praxi to znamená, že výstavba může začít prakticky okamžitě. Výkupy a finanční vyrovnání s majiteli se řeší až následně a stavba není tímto ovlivněna.

 

Nyní je vhodná doba inspirovat se polskou legislativou, protože Poslanecká sněmovna právě projednává vládní novelu zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Dne 29.1.2020 prošla tato novela úspěšně 1.čtením a dne 5.2.2020 byla projednána na hospodářském výboru, kde proběhly odborné diskuze a oponentury k jednotlivým návrhům.

Pro přiblížení projednávané novely „polskému vzoru“ bylo s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem dohodnuto, že v Poslanecké sněmovně bude ustanovena pracovní skupina v čele s předsedou našeho Spolku poslancem Martinem Kolovratníkem, jejímiž členy budou zástupci všech poslaneckých klubů. V rámci této pracovní skupiny budou hledány způsoby urychlení výstavby po vzoru Polska. Zároveň bude na MD ČR ustaven k této problematice interní pracovní tým.

 

Novela zákona o urychlení výstavby dopravního zákona z roku 2018 zavedla sice nový institut mezitímního rozhodnutí (tzv. předběžnou držbu) který je již úspěšně používán v praxi, nicméně její využití je svázáno pouze s vybranými stavbami. Navíc ji lze využít pouze za určitých podmínek. Pokud se do projednávané vládní novely podaří začlenit „polský vzor“ a potřebná změna projde úspěšně legislativním procesem, bude to znamenat opravdovou revoluci pro výstavbu dopravní infrastruktury v České republice.