Z iniciativy členky našeho Spolku paní senátorky Vítkové se v pondělí 9.5.2022 v Černé Hoře uskutečnila beseda k problematice nové kapacitní komunikace I/73 dříve označované jako S(D)43.

Na úvod besedy paní senátorka přítomným sdělila:

„Celkem 189 nehod za rok 2021 ukazuje, že je třeba novou silnici uspíšit. Mimo statistiku nehod bývá ještě jedenkrát tolik kolizí, které policie ČR nešetří a jsou řešeny pouze dohodou mezi účastníky. V pátek 6. května se staly dvě vážné nehody na I/43. To mě vždy utvrdí v tom, že stávající silnice I/43 je opravdu nebezpečná a o to víc usiluji o novou kapacitní komunikaci I/73,“ sdělila na jednání senátorka Vítková.

Rozhodnutí ohledně kategorie 4 nebo 3pruhu Svitávka-Staré Město není ještě jasné, Ministerstvo dopravy ČR prověřuje podklady. Na besedě zazněla řada hlasů pro 4pruhovou variantu i z bezpečnostního hlediska.

Jak už jsme avizovali na našich webových stránkách předseda našeho Spolku poslanec Martin Kolovratník navrhne zařazení této problematiky do programu zasedání Podvýboru pro dopravu PS PČR včetně projednání výsledků aktualizace dopravních proudů. Na toto jednání bude kromě ministra dopravy pozvána i paní senátorka Vítková a generální ředitel ŘSD ČR Mátl, který čtyřpruh rovněž podporuje.   

V průběhu besedy zástupci projekční firmy PK-Ossendorf prezentovali připravený úsek Bořitov-Svitávka, který bude čtyřpruhový. V letošním roce bude vydáno územní rozhodnutí, stavební povolení se předpokládá v roce 2024 a uvedení do provozu v roce 2028. Úsek doprovází i řada kompenzačních opatření ve formě mokřadů, tůní, velké množství zeleně a úpravy vodních toků. Na jaře 2023 se předpokládá uvedení do provozu okružní křižovatky u Sebranic. Zde je již příprava v pokročilejším stadiu, aktuálně probíhá průběh inženýrské činnosti vedoucí k vydání potřebného povolení stavby.

„Ve zbývajících dvou úsecích v jižní a severní části nové kapacitní silnice jsme ve fázi technických studií. Na severu mezi Svitávkou a Borušovem se diskutuje o navrženém třípruhu, který má odpůrce. Na jihu je zase problém s umístněním silnice u Brněnské přehrady. Tady čekáme soudní spory. Klíčové bude i posuzování vlivů na životní prostředí,“ informoval generální ředitel ŘSD ČR Radek Mátl v rámci pondělní besedy.

Firma HBH Projekt spol. s r.o. prezentovala technické řešení úseku D1/Troubsko-Bořitov. Zde jsou v návrhu tři tunely a to v Bystrci, Kníničkách a u Malhostovic.

Ze strany zástupců ŘSD ČR zaznělo i to, že postup přípravy ovlivňuje nejen legislativa (zejména liniový a stavební zákon), ale také tlak ze strany veřejnosti a besedy, kde se potkávají všichni zainteresovaní aktéři s veřejností.

Zdroj: Tisková zpráva senátorky Ing. Jaromíry Vítkové