Výstavba nových silnic a dálnic v Česku vázne. Málokde je tato skutečnost viditelná tak, jako právě v Pardubickém kraji. Obyvatelé a řidiči vyhlížejí potřebné dálnice a obchvaty měst dlouhé desítky let. Až do nedávna se ale zdálo, že se jich pravděpodobně nikdy nedočkají. S příchodem Spolku pro výstavbu dálnic D35 a D43 se ale situace zásadně změnila. Předseda spolku a pardubický poslanec Martin Kolovratník s kolegy vzali věci do svých rukou a prolomili tak pověstné ledy.

 

První dva dálniční úseky D35 jsou ve výstavbě a přípravy zbývajících úseků v Pardubickém kraji po letech nabrali opravdovou dynamiku. Nikdo již dnes nemůže pochybovat o tom, že dálnice se brzy stane realitou. Navíc se podařilo odblokovat přípravy dálnice D43, které se stály kvůli sporům týkajících se trasování dálnice v Jihomoravském kraji. V čem spočívá a úspěch Spolku a co se muselo změnit, aby se události skutečně daly do pohybu a přípravy dálnic se tak nastartovaly?

 

Vraťme se o pár let zpátky. Píše se rok 2015 a příprava dálnice vázne. Státní investor ŘSD si upozorňuje, že podle stáváních podmínek prakticky nelze vykoupit potřebné pozemky. Nejednoznačné formulace v legislativě způsobily to, že lidé nechtěli prodávat své pozemky V zákoně totiž byla možnost využít ve výjimečných případech až šestnáctinásobek ceny odhadní ceny, která je klíčová pro stanovení finální kompenzační částky za pozemky. Tento mechanismus představoval pro výstavbu nových infrastrukturních staveb v Česku zcela zásadní problém, kvůli které přípravy stály a byly zablokované.

 

Předseda Spolku Martin Kolovratník proto inicioval změnu, která zavedla jasný a pevný řád pro výkupy pozemků na celém území České republiky. Nová pravidla pozitivně ovlivnila přípravy všech staveb, ať už mluvíme o silnicích, dálnicích nebo například obchvatech měst. Konkrétně v našem Pardubickém kraji tak nepřímo pomohl vykoupit například potřebné pozemky pro dálniční úseky Opatovice – Časy – Ostrov. Jenom díky tomu dnes jejich výstavba pomalu vrcholí a v roce 2022 se po nich konečně projedou první motoristé.

 

Činnost Spolku se ale sahá i k dálnici D43. Její přípravy byly až do roku 2017 prakticky na samotném začátku. Jihomoravský kraj totiž neměl až do roku 2016 schválené Zásady územního rozvoje, což limitovalo veškeré další přípravy i v Pardubickém kraji. Spolek inicioval setkání, ze kterého vzešla naprosto zásadní změna ve strategickém přístupu k této stavbě. Předseda Spolku Martin Kolovratník navrhl přípravy dálnice D43 rozdělit na dvě části. První severní část – od D35 po obec Bořitov – a jižní od Bořitova až k D1. Trasování severní části je totiž jasné, a navíc zde nejsou téměř žádné územní problémy. Ministerstvo dopravy s jeho návrhem souhlasilo a díky tomu se přípravy severní části mohly rozběhnout naplno.

 

Spolek pro výstavbu dálnic D35 a D43 má díky jeho předsedovi Martinovi Kolovratníkovi naprosto ojedinělou a unikátní možnost se podílet přímo na tvorbě a na změnách legislativy. Jeho politická funkci poslance mu totiž umožňuje bojovat za Pardubický kraj a jeho obyvatele přímo v Poslanecké sněmovně. V roce 2018 tak například tak prosadil institut mezitimního rozhodnutí, který urychluje přípravy dálnic až o několik let. Změna řeší majetkoprávní vyrovnání s majiteli pozemků v samostatném procesu a zbytečně tak neblokuje přípravu stavby.

 

Předseda Spolku Martin Kolovratník přesto v současnosti pracuje na dalších legislativních změnách, které zkrátí délku příprav staveb v Pardubickém kraji a v celé České republice. Ve spolupráci s polským ministrem Adrzejem Adamczykem identifikovali po vzoru Polska několik mechanismů, které stojí za naprosto bezprecedentním urychlením příprav a výstavby dopravní infrastruktury. Naši severní sousedé odvedli v posledních letech obrovský kus práce a nikde ve světě se nyní nestaví takovým tempem jako zde.  Martin Kolovratník se v současnosti společně s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem snaží tyto principy aplikovat i do českého práva. Pokud se předsedovi Spolku podaří, bude to znamenat dopravní revoluci pro celou Českou republiku.