Na začátku loňského září vešla v účinnost novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. O novinkách, které novela přináší, jsme psali na Spolkovém webu i FB profilu.

 

To ale byla pouze úvodní fáze, jejímž cílem bylo okamžitě urychlit proces příprav klíčových strategických dopravních staveb a výstavbu dopravní infrastruktury.

 

V těchto dnech začínají práce na fázi číslo 2! Bude obsahovat další změny nejen v tomto zákoně, ale bude mít dopad směrem do stavebního zákona. Dobrých nápadů je skutečně mnoho, proto jsme společně s předsedou našeho Spolku poslancem Martinem Kolovratníkem vybrali pouze ty nejzásadnější.

 

▪ Pro každou strategickou stavbu bude zaveden princip „rozhodnutí a dost“. Povolení EIA DUR i stavební povolení může proběhnout najednou, v pečlivém projednání a připomínkování, včetně odvolání a vypořádání námitek. Až bude rozhodnuto, bude proces uzavřen a bude výrazně složitější znovu dávat procedurální obstrukce naschvál, jak nám to nyní často dělají ti, kteří chtějí stavbu blokovat. To bude průlomové.

 

▪ Navrženo rovněž bude, aby proces EIA byl jediným a úplným procesem pro povolení stavby z hlediska vlivu na životní prostředí. Už by se tedy neměly dublovat s paralelním zákonem o ochraně životního prostředí.

 

▪ Konečně budou zavedeny výkupy pozemků podle cenových map. Odpadnou tak dohady o výši a správnosti znaleckých posudků, jako tomu je například bylo u severovýchodního obchvatu Pardubic, jehož přípravu to zpozdilo o půl roku.

 

▪ Novela č.2 pomůže i energetice. Některá ustanovení tohoto zákona, která pomáhají dopravě, budou  rozšířena i na energetické stavby. Ilustračně můžeme zmínit průzkumy před DUR. Samozřejmě se tyto změny nebudou vztahovat na všechny stavby, ale jen na ty strategické, které náš stát potřebuje pro soběstačnost, případně pro energetickou nezávislost a bezpečnost.

 

▪ Velkou novinkou, která pomůže všem stavebníkům, bude princip pevné lhůty pro vydání závazného stanoviska. Každý úřad, který se v povolovacím řízení vyjadřuje, bude mít konkrétní pevnou lhůtu. Pokud se v ní nevyjádří, bude platit, že souhlasí. Stavebník tedy nebude rukojmím nekonečného úředního kolečka.

Tak to je zatím pro tuto chvíli vše podstatné.

 

A protože se předseda našeho Spolku Martin Kolovratník v Poslanecké sněmovně znovu aktivně pustí do prosazování této novelu, budeme vás postupně informovat o dalším vývoji.