Asi jste všichni četli články nebo viděli reportáž v televizi o tom, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kvůli chybě úředníků z Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) zrušil výběrové řízení na stavbu dálnice D35 v úseku mezi Opatovicemi a Časy. Pro doplnění informací a souvislostí ke vzniklé situaci kolem D35 jsme požádali o vyjádření předsedu našeho Spolku pana poslance Kolovratníka:

„Vzniklou situaci raději nebudu hodnotit, ale štve mě to, protože je to další komplikace. Rovněž přiznávám, že odůvodnění zrušení osobně moc nerozumím. Vždyť se mělo začít stavět už letos na jaře. Mám pocit, že pokaždé, když už vidíme cíl, zase se objeví nějaká komplikace.  Dostávám v této souvislosti hodně dotazů, zejména zda kvůli tomu nabere stavba zpoždění. K tomu chci uvést, že ŘSD dlouho neotálelo a koncem srpna vyhlásilo nový tendr na výstavbu úseku dálnice Opatovice-Časy. 

A k dosavadnímu průběhu výběrového řízení? Pravdou je, že to byl extrémně tuhý konkurenční boj. O výstavbu dálnice se rvaly firmy například z Itálie nebo z Turecka. A tak není divu, že neúspěšní uchazeči se snažili najít jakoukoliv chybu, která by vedla k opětovnému vypsání soutěže.

Pojďme si proto raději shrnout aktuální fakta:

ŘSD vypsalo nové zadávací řízení tak, aby bylo možné zahájit výstavbu na jaře 2019 a úsek dálnice Opatovice-Časy zprovoznit současně s navazujícím úsekem Časy-Ostrov v celkové délce 27 kilometrů. V současné době je lhůta pro podání nabídek na stavbu D35 Opatovice nad Labem – Časy stanovena na 5. 11. 2018. V rámci probíhajícího výběrového řízení zasílají však již teď uchazeči o zakázku na ŘSD doplňující dotazy. Z tohoto důvodu následně dochází k posunu termínu pro podání nabídek. Dá se tedy předpokládat, že termín 5. 11. není konečný.

Po ukončení výběrového řízení podané nabídky posuzuje hodnotící komise, která je jmenována Vládou ČR. Hodnotící komise musí následně vydat ŘSD doporučující stanovisko o nejvýhodnější nabídce. Dobu, za kterou komise doporučí vítěze, nelze předvídat, záleží na podaných nabídkách. Nicméně předpokládáme, že vše by se mělo stihnout tak, aby jsme znali vítěznou firmu během jara příštího roku. Pokud ano, stavební práce by se mohly rozběhnout hned na začátku příští stavební sezony. Tento termín považuji za nesmírně důležitý, pokud chceme otevřít oba úseky současně.

Dobrou zprávou je, že ŘSD dělá maximum pro minimalizaci časového zpoždění dokončení výstavby. Během doby trvání znovu vypsané soutěže na zhotovitele stavby se ŘSD podaří dotáhnout výkupy chybějících pozemků a dokončit záchranný archeologický výzkum. Na první pohled se může zdát, že se nejedná o nic zásadního. Opak je ale pravdou. Díky těmto krokům se zkrátí doba výstavby o 12 měsíců oproti původně zrušené soutěži.

Ptáte se, jak je to možné? Jednoduše. Původní tendr totiž předpokládal, že právě kvůli těmto nedořešeným záležitostem se doba výstavby protáhne o jeden rok. Pokud tedy ŘSD dokončí výkup pozemků a záchranný archeologický výzkum, zrušená soutěž nebude mít žádný dopad na termín dokončení výstavby úseku Opatovice-Časy. Ten by se tak mohl zprovoznit současně se sousedním úsekem Časy-Ostrov.

Obava některých krajských politiků, že se bude jezdit jen po druhém úseku a pak po krajských silnicích je tak zbytečná – stále platí harmonogram dokončení obou úseků a to na rok 2022“.