Jedním z důležitých milníků pro zahájení výstavby dálnice D35 bylo vydání takzvaného „souhlasného stanoviska k vlivu na životní prostředí“. Jedná se o naprosto zásadní dokument, který vydává Ministerstvo životního prostředí, a který je zároveň jednou z posledních podmínek k získání stavebního povolení. Tento souhlas ministerstvo stavbě D35 udělilo před několika málo dny. Bez nadsázky tak lze říci, že zahájení stavby už skoro nic nebrání.

Situaci kolem přípravy stavby dlouhodobě osobně řeší předseda Spolku pro výstavbu dálnic D35 a D43 Martin Kolovratník, který rozhodnutí MŽP přivítal: „První dva úseky D35 z Opatovic k Vysokému Mýtu vedou přes téměř 1400 soukromých pozemků. Poté, co sněmovna na můj návrh v roce 2015 upravila výkupní cenu na osminásobek té odhadní, zbývá dořešit několik jednotlivců. Máme hotové územní povolení, startuje archeologický průzkum i tendr na dodavatele. Jediné, co chybělo, byl souhlas MŽP k vlivu na životní prostředí. Jsem rád, že kolega Richard Brabec dodržel svůj slib a jeho úřad dal stavbě naší klíčové dálnice zelenou. Nyní bude ŘSD žádat o stavební povolení a věřím, že bude úspěšné v krátké době. Dobrou zprávou je také skutečnost, že stavba zatíží životní prostředí minimálně. MŽP jasně stanovilo 14 závazných podmínek, které budou chránit přírodu i veřejné zdraví nejen v průběhu stavby, ale i nadále po jejím dokončení.

A jaký je tedy „jízdní řád“ stavby klíčové dálnice D35? Nejblíže k zahájení stavby jsou první dva úseky, tj. Opatovice nad Labem – Časy a Časy – Ostrov. První měří přes 12,6 km, druhý má délku 14,7 km. U obou úseků je uzavřeno více než 98 % smluv s majiteli pozemků, zároveň úspěšně probíhá 14 vyvlastňovacích řízení. ŘSD aktuálně v obou úsecích intenzivně připravuje žádost o stavební povolení a zároveň už rozkresluje detailní dokumentaci pro provádění stavby. Archeologický průzkum na obou úsecích odstartuje letos v březnu a bude trvat zhruba rok. Zároveň je v běhu soutěž na dodavatele stavby. Probíhá dvoukolově, od konce listopadu 2016 ŘSD vyhodnocuje kvalifikaci uchazečů. Předpokládaný termín zahájení stavby je stanoven na září 2017 a nic by ho zatím nemělo ohrozit!

Zbývající trasa D35 po Pardubickém kraji je rozdělena na šest dalších úseků. Všechny již mají kladně vypořádané stanovisko EIA a ŘSD na nich aktuálně žádá o územní povolení na úrovni jednotlivých obcí. Rychlost přípravy tak v tuto chvíli závisí právě na jednotlivých místních samosprávách a jejich ochotě ke spolupráci se státním investorem.

Vliv staveb na životní prostředí, tzv. EIA, byl dlouhodobě zanedbávaným sporem mezi Českou republikou a Evropskou unií. „V tomto případě šlo evidentně o liknavost a nečinnost předchozích vlád,“ vysvětluje předseda Spolku Martin Kolovratník a konkrétně dodává: „Na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropským právem čekala Evropská komise přes 10 let. Poté, co se to současné vládě v roce 2015 povedlo, jsme museli u všech staveb se zastaralým posudkem provést nové posouzení. Devět strategických projektů v ČR dostalo výjimku na tzv. zrychlený proces – a právě D35 sem patří.