Jak už jsme na těchto spolkových stránkách informovali, Poslanecká sněmovna v pátek 29.6.2018 ve III. čtení schválila novelu zákona číslo 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, kterou inicioval předseda našeho Spolku poslanec Martin Kolovratník. Ten je autorem 17 úspěšně schválených pozměňovacích návrhů, z níž nejvýznamnější jsou tzv. mezitímní rozhodnutí nebo zavedení jednotného místa pro územní řízení a vyvlastnění u dopravních staveb. V Pardubickém kraji má novela přímý dopad na dálnici D35, jejíž přípravy by se tak mohly zkrátit o tři až pět let. Zákon ovšem pozitivně ovlivní i ostatní dopravní stavby v kraji.

 

Dnes přinášíme bližší informace k dopadu schválených legislativních změn.

 

 Výstavba strategických dopravních staveb může díky iniciativě poslance Martina Kolovratníka zrychlit o tři až pět let. „Podle odhadu Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravy cesty může novela zákona zkrátit proces přípravy staveb o tři až pět let, a to díky novému institutu tzv. „mezitímnímu rozhodnutí“. Zjednodušeně se jedná o to, že pokud nastane situace, kdy investor vyčerpal všechny možnosti dohody a dokáže, že se snažil, jednal a současně prokáže, že stavba má veřejný zájem a brzdí ji opravdu jeden jednotlivec, bude mít šanci zahájit stavbu i bez dokončení majetkoprávního vypořádání. Úřad rozhodne o vyvlastnění a stavba začne. Současně bude probíhat soudní řízení o výši náhrady a odškodnění. Jednotlivci už tak nebudou mít šanci blokovat vybrané strategické stavby. Zároveň je tento jediný paragraf svázán pouze se speciálním seznamem strategických dopravních staveb, na kterém je mimo jiné i dálnice D35,“ říká iniciátor novely zákona Martin Kolovratník.

 

Součástí zákona je zavedení možnosti výkupu nad záborový elaborát. „Podle dosavadní praxe investor smí vykoupit pouze potřebnou část pozemku pro stavbu. Stává se tak, že kvůli tomu majitelé nemají zájem prodávat. Zbyl by jim totiž například malý kousíček pole, který nelze obdělávat nebo ho jinak využít, a proto pozemek raději neprodají vůbec. Nicméně situaci to nevyřeší a investor se musí uchýlit k zahájení zdlouhavého vyvlastňovacího procesu. Díky této změně k tomu už ale nebude docházet. Nově může majitel trvat na prodeji celého pozemku a za plnou cenu dle zákona,“ vysvětluje zástupce skupiny předkladatelů Martin Kolovratník.

 

Novela zákona má pozitivní dopad i na výstavbu silnic, dálničních přivaděčů nebo obchvatů měst v celém Pardubickém kraji. „Zákon zavádí nově jednotné místo pro územní řízení a vyvlastnění u dopravních staveb. Po letech skončí roztříštěná praxe, kdy zásadní velké stavby schvalovaly desítky malých úřadů na obecních úřadech s rozšířenou působností v trase stavby. Ty ovšem nedisponovaly odborníky na toto téma a často se stávalo, že správní řízení bylo napadnuto u soudu například kvůli procesním chybám. V konečném důsledku se tak prodlužoval čas, než investor skutečně pozemek získal. Novela zároveň přináší změnu v podobě jednotného odvolacího orgánu, kterým bude ministerstvo dopravy. Právě absence těchto možností v minulosti komplikovala příprav výstavby několika dopravních projektů v Pardubickém kraji,“ komentuje Martin Kolovratník.

 

Zákon obsahuje další dílčí změny oproti fungování dosavadní praxe a usnadní například předběžné průzkumy. “Zavádíme možnost předběžných průzkumů na pozemcích ještě před vydáním územního rozhodnutí. Jedná se o důležitý krok pro kvalitní přípravu staveb. Nezapomněli jsme ale ani na spravedlivé zvýšení odměny za tyto průzkumy a to v podobě dvojnásobku odhadní ceny poškozeného majetku,“ uzavírá poslanec Martin Kolovratník