Aktivity členů našeho Spolku včetně jeho předsedy poslance Martina Kolovratníka se netýkají pouze výstavby dálnic D35 a D43 a tak si dovolujeme informovat i o ostatních tématech, na kterých dlouhodobě spolupracujeme s ředitelem Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslavem Němcem.
Vizualizace projektu „Dopravní uzel Pardubice“ (DUP)
O této vizualizaci informoval již v prosinci loňského roku předseda našeho Spolku Martin Kolovratník na svých webových stránkách – viz
Vizualizace byla před koncem loňského roku rovněž prezentována krajským zastupitelům
(http://dopravniuzel.cz/novinky/v-kraji-postupn-vyroste-multimodln-centrum-celoevropskho-vznamu) a zástupcům Krajské hospodářské komory Pardubického kraje. Nyní se jedná o možnosti představení této vizualizace široké odborné i laické veřejnosti. Jakmile to bude možné, vizualizaci zveřejníme na webu a FB profilu našeho Spolku.
Jaký bude další postup při realizaci projektu DUP? Na to jsme se zeptali předsedy našeho Spolku Martina Kolovratníka:„Zpracovaná vizualizace bude podkladem pro jednání s Ministerstvem dopravy ČR o aktualizaci a konkretizaci „Memoranda o spolupráci při přípravě a realizaci Dopravního uzlu Pardubice, souvisejících investicích na vodní a železniční cestě, silnicích I., II. a III. třídy, letecké infrastruktuře a místních komunikacích“ podepsaného v říjnu 2013. Znění Memoranda je totiž obecné, ale dalo nám mandát vytvořit studii. Tu už teď máme hotovou a musí tak logicky následovat další krok. Na základě studie pojmenujeme konkrétní úkony a stavby, které k realizaci DUP povedou. Namátkově mohu zmínit například převod silnice I/36 z první třídy na druhou, tedy ze státu na kraj. Tím pomůžeme Lázním Bohdaneč a zároveň vytvoříme příjezd k budoucímu multimodálnímu překladišti u řeky Labe ve směru od Globusu. Nejen u přístavu, ale i u dalších dopravních staveb se pochopitelně pokusíme získat dotaze ze státního rozpočtu i z Evropské unie.“
Využití nanotechnologií na silnicích Pardubického kraje
V Pardubicích bude vůbec poprvé v Česku aplikována unikátní nanotechnologie asfaltu, která zvyšuje životnost silničního povrchu.
Jedná se o nové provedení povrchu vozovek, které využívá nanočástic v asfaltovém a cementobetonovém krytu vozovky. Díky těmto nanočásticím by se měla podstatně prodloužit životnost povrchu vozovky. Nebude tedy potřeba tento povrch tak často frézovat a vyměňovat jako dosud. Zároveň se díky této technologii zlepší i kvalitativní parametry povrchu, jako je například lepší odvod vody nebo vyšší přilnavost povrchu.
I k tomuto projektu se vyjádřil předseda našeho Spolku: „Myslím si, že bude skvělé, pokud tuto unikátní metodu vyzkoušíme poprvé u nás v Pardubicích a ukážeme celému Česku, jak tento způsob může být efektivní. Jsem si jistý, že tato zpráva neudělá radost stavebním firmám. Už nebude potřeba tak často opravovat a frézovat vozovky a ušetřené peníze raději dáme třeba do oprav starých zanedbaných silnic II. a III. třídy. Ze své pozice místopředsedy Dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury jsem zkontroloval kvalitu projektu a můžu Vám prozradit, že byl úspěšný a má nárok na dotaci. Nyní se dolaďují technické podmínky akce, včetně vysoutěžení dodavatele. Očekávám, že úprava povrchu silnic touto technologií začne v našem kraji hned na jaře po zahájení nové stavební sezóny. Určitě Vás o tom budu informovat a těším se, až si to v reálu vyzkouší všichni řidiči a dají mi vědět, jak jsou s touto novinkou spokojeni.“