Dne 19.2.2020 na jednání Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny (HV) vystoupil ministr Karel Havlíček a seznámil jeho členy se svými vizemi o řízení ministerstva průmyslu a obchodu a současně ministerstva dopravy. Náš předseda Martin Kolovratník stručný report. 

Zaslechli jste, že ministerstvo dopravy čekají změny? Pak mohu potvrdit, že tato informace je pravdivá. Ministr Havlíček chce změnit jeho organizační strukturu. Chce, aby jednotlivé dopravní módy měly své sekce. Vznikne tak sekce silniční dopravy, sekce železnic, sekce vody a sekce letecké dopravy.

Pro všechny řidiče je dobrou zprávou, že dokončení modernizace D1 zůstává pro ministerstvo absolutní prioritou. A stejně tak chce urychlit i dostavbu D11 k polským hranicím. Jak jsme již informovali na webu našeho Spolku naši severní sousedé dálnici dokončí v letech 2023 až 2024 a vznikne zde problém, protože na naší straně chybí 41 kilometrů navazující dálnice.

Polsko udělalo v poslední dekádě mimořádný pokrok v tempu výstavby dopravní infrastruktury. Nedávno se předseda našeho Spolku poslanec Martin Kolovratník setkal s polským ministrem dopravy Adamczykem a jednal s ním o jejich liniovém zákonu.
Poláci nám jsou často kladeni za vzor, protože staví opravdu rychlým tempem.

Rozdíl mezi námi a Polskem je v tom, že Poláci mají zákonem stanoveno, že když liniová stavba získá stavební povolení, tak stát ve stejném momentu získá také práva k potřebným pozemkům. V praxi to znamená, že výstavba může začít prakticky okamžitě. Výkupy a finanční vyrovnání s majiteli se řeší až následně a stavba není tímto ovlivněna. Obdobná ustanovení by se měla dostat do novely našeho liniového zákona. A to bude na půdě Poslanecké sněmovny usilovat předseda našeho Spolku.

Pokud se týká železnice, tak prioritou pana ministra Havlíčka jsou vysokorychlostní tratě (VRT). Dokládá to například skutečnost, že ministr Havlíček již jednal o propojení se svými protějšky z Německa, Polska nebo Rakouska. Aby došlo k realizaci VRT, je nezbytné hledat nové formy zajištění financování. Například je možné využít výhodné financování Evropské investiční banky nebo legislativně ukotvit zdroje pro realizaci VRT ve státním rozpočtu. Mají to tak například ve Velké Británii, kde jistota financování velmi usnadňuje plánování a samotnou přípravu.

Na závěr svého vystoupení se ministr Havlíček věnoval vodní dopravě. Pro náš Pardubický kraj je naprosto zásadní splavnění Labe v Děčíně i Přelouči. Jsme rádi, že ministr Havlíček splavnění Labe podporuje. V případě Přelouče se počítá s vybudováním plavebního kanálu v délce cca 3 150 m, na kterém bude nová plavební komora o rozměrech 115×12,5×4 m se spádem až 8,4 m. Tato komora bude patřit mezi největší plavební komory v ČR.