Česko v příštím roce investuje do dopravní infrastruktury jednu z největších částek ve své historii. Stát příští rok totiž vydá ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na stavby a opravy tuzemských silnic a železnic 86,3 miliardy korun. To je téměř o 14 miliard korun více než v letošním roce. Návrh rozpočtu byl 7.11.2018 schválen členy Hospodářského výboru a vše tak nasvědčuje tomu, že rozpočet bude schválen i v Poslanecké sněmovně.  

Rozpočet SFDI je tvořen národními zdroji ve výši 65,5 miliardy korun a prostředky z EU ve výši 20,8 miliardy korun. Peníze budou využity na opravy a výstavbu 17 úseků dálnic a dalších 21 míst silnic I. třídy. Celkem tak stát příští rok zahájí práce na opravách nebo stavbách skoro 125 kilometrů dálnic. Většina z nich by měla být hotová nejpozději do roku 2023.

Není žádným překvapením, že nejrušněji bude v příštím roce opět na dálnici D1. Vedle modernizace dalších úseků mezi Prahou a Brnem začnou práce i na novém úseku z Říkovic do Přerova. Podle propočtů očekáváme, že tento úsek bude stát zhruba osm miliard korun. Snahou předsedy našeho Spolku poslance Martina Kolovratníka je, aby rozpočet SFDI do budoucna zahrnoval i finanční prostředky na opravy krajských silnic. Údržba silnic II. a III. třídy je finančně pro kraje velmi nákladná, a proto MF ČR již pravidelně několik let poskytuje krajům mimořádné dotace z vládních nebo ministerských úspor či nepotřebných zdrojů. V posledních čtyřech letech takto kraje dostaly od státu zhruba 15 miliard korun.

Navýšení rozpočtu SFDI je bezesporu dobrou zprávou. Po jeho schválení ale bude nutné pozorně sledovat, jak účelně, efektivně a hospodárně jsou tyto finanční prostředky využívány. K tomu se nám vyjádřil předseda našeho Spolku: „Za sebe osobně slibuji, že z pozice místopředsedy Hospodářského výboru a předsedy Podvýboru pro dopravu budu důkladně dohlížet na čerpání těchto finančních prostředků a na jejich hospodárné vynakládání.