Výstavba silnic, dálnic nebo železnic by už díky novému zákonu neměla v Česku drhnout. Aspoň to si slibuje od ve Sněmovně právě projednávané předlohy jeden z autorů – poslanec Martin Kolovratník z hnutí ANO. Pravidla mají například umožnit státu stavět i na pozemcích, které nevlastní. Soudní spory a náhradu by pak řešil až později. Odblokuje ale norma skutečně výstavbu dopravní infrastruktury? Nebo zůstanou záměry jen na papíře?

 

Ve středu 2.5.2018 v pořadu „Duel“ na Seznam.cz na toto téma diskutovali poslanci Martin Kolovratník z hnutí ANO a Marek Benda z ODS.

 

U zákonem stanovených významných dopravních staveb by mohli investoři kvůli jejich rychlejší výstavbě použít místo předběžné držby institut mezitímního rozhodnutí. Stavba by tak mohla začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek. Toto doporučení již schválil sněmovní Hospodářský výbor, když projednával poslanecký návrh, který má urychlit výstavbu stanovených dopravních staveb. Seznam těchto staveb přímo stanoví projednávaná předloha. Výbor do něj doporučil některé stavby přidat.

 

Předběžnou držbu obsahuje původní poslanecký návrh. Výbor se nyní přiklonil k tomu, aby investoři mohli místo ní využívat mezitímní rozhodnutí. „Mezitímní rozhodnutí už zná a popisuje současný český právní řád, konkrétně tedy správní řád,” řekl zástupce předkladatelů poslanec ANO Martin Kolovratník. Vyvlastnitel by po splnění podmínek požádal o toto rozhodnutí, úřad by v prvním kroku dovolil zahájit stavební práce a v druhém kroku by se řešil případný spor o výši náhrady. „Ale ta výše náhrady nebude blokovat tu skutečnost, že investor už provádí stavbu,” popsal Kolovratník.

 

U předběžné držby vyjadřovali někteří poslanci pochybnosti, zda by nenarazila pří případné stížnosti u Ústavního soudu. Mezitímní rozhodnutí je podle Kolovratníka ústavně konformnější.

 

Vlastníci pozemků budou muset strpět průzkumné práce související se stavbou už před územním řízením, kdy se teprve rozhoduje, kudy stavba povede. „Nějaký zemědělec bude muset strpět vrty na svém pozemku, i když se zjistí, že později ta stavba povede v koridoru o 100 metrů vedle,” popsal poslanec. Podle doporučení výboru by za to však vlastníci pozemků měli dostat vyšší náhradu škod, a to až dvojnásobek. Investor bude muset předem oznámit, na jaký pozemek vstoupí a v jakém rozsahu. Bude také muset na sebe poskytnout kontakt.

 

Výbor dnes k poslanecké předloze přijal celkem 17 pozměňovacích návrhů. Doporučil rozšířit i seznam významných dopravních staveb, na která se má mezitímní rozhodnutí vztahovat. K původnímu seznamu přibylo například pražské metro, nová paralelní dráha na pražském letišti i jeho nové oplocení nebo obchvat Brna. V infrastruktuře pro vodní dopravu přibyly plavební stupně na Labi Přelouč a Děčín.

 

Někteří poslanci vyjadřují obavy nad tím, že by se tento seznam mohl rozšířit až příliš. Obavy z „lidové tvořivosti” na plénu vyjádřil například zpravodaj Ivan Adamec (ODS). Také poslanec Kolovratník vyzval členy výboru, aby požádali své kolegy v poslaneckých klubech, ať na „lidovou tvořivost” zapomenou.

Zdroj vč. záznamu celé debaty – 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zrychli-novy-zakon-vystavbu-dopravni-infrastruktury-v-cesku-kolovratni-z-ano-vs-benda-z-ods-46343?seq-no=-1&dop-ab-variant=&source=clanky-home&autoplay=1